
#موتور گیربکس_ یا الکتروگیربکس_ چییست
موتور گیربکس از یک الکتروموتور و یک گیربکس که به یکدیگر کوپله شده اند تشکیل شده است. گیربکس وسیله ای است برای افزایش و یا کاهش گشتاور و دور موتور که نسبت به یکدیگر عمل عکس دارند یعنی با افزایش گشتاور دور کاهش می یابد و باکاهش گشتاور دور بالا می رود. جهت انتخاب موتور گیربکس باید توان موتور، دور ورودی و خروجی، گشتاور و نسبت تبدیل گیربکس مد نظر گرفته شود. ضمن در نظر گرفتن موارد فوق باید توجه داشت که دمای محیط، شرایط اقلیمی (منطقه مرطوب، خشک، سرد و … ) نوع ماشین که گیربکس برای آن انتخاب می گردد و هم در انتخاب موتور گیربکس نقش مهمی دارد.
الکتروگیربکس ها با توجه به نوع گیربکس کوپله شده با موتور انواع مختلفی دارند:
گیربکس هالو (کرانویل) در دو نوع پوسته چدنی و پوسته آلومینیومی و در انواع پایه دار، فلنج دار، و نیم فلنج تولید می گردد. نوع قرار گرفتن و عملکرد قطعات داخلی گیربکس هالو باعث عملکرد بی صدا، گشتاور و استقامت بالای این دستگاه می باشد. همچنین بازدهی بالا و امکان خروجی ۹۰ درجه و نیز مصرف انرژی کم و توانایی کار با موتورهای آسنکرون از دیگر مزایای مهم و بالای این نوع گیربکس است.